Fantastiska dyk på Mabul
2012-04-07 / 19:01:07 / Borneo

Vi har haft fyra härliga dagar på ön Mabul.

Första dagen försökte vi bättra på vår bränna som vi tappat nästan helt sen vi lämnade Perenthian. Andra dagen var det äntligen dags för dykning och oj vilka fantastiska dyk! Sex underbara dyk hann vi med under två dagar. Sköldpaddorna vi såg var nästan dubbelt så stora som oss själva. Jag fullkomligt älskar att dyka!

Ön Mabul i sig är inte direkt något ställe jag skulle rekommendera icke dykare att ta sig till. Visst är det en mysig ö - de flesta boenden är byggda på pelare långt ut i havet och vattnet är underbart men jag är inte så imponerad av stränderna runt om ön, det finns heller inte mycket annat att göra än att dyka eller snorkla. Vi bodde i ett longhouse som låg i "the village" där lokalbefolkningen även bor, det kändes som att vi inkräktade på deras "revir" då dem i stort sett bara bor i skjul, men alla var väldigt trevliga och alla barn hejade glatt på oss varje gång dem såg oss. Vi köpte fyra armband som barnen på school of hope gjort och bidrog på så sätt med något litet, ön är nämligen väldigt fattig som vi förstod det. Jag gav även en flicka lite frukt som hon snappade åt sig som om hon inte ätit på flera dygn. Man lär sig att uppskatta det vi har i Sverige på ett helt annat sätt!

Igår var det fest på Scuba Junkies som vi dök med, kings and queens var temat vilket folk verkligen gick in för. Vi kände tyvärr att vi inte hade något i våra ryggsäckar som kunde bära upp temat så vi gick helt enkelt dit som de drottningar vi är, hehe. Kvällen var sjukt kul och sent inatt satt vi ett stort gäng på stranden. En kille spelade gitarr och alla sjöng med. Jag log och tänkte att det här är ett ögonblick jag kommer minnas länge. En vän sa till mig innan jag åkte att jag verkligen skulle försöka ta in allt jag är med om och njuta av varje sekund - i det ögonblicket tog jag verkligen fasta på detta och tog in varenda liten detalj och bara njöt av att vara där just då.

Idag vaknade jag upp och mådde dåligt, tänkte att jag säkert bara är lite bakis men nja.. Är rädd för att jag för första gången på resan (tack och lov) ätit eller druckit något som inte var helt ok. Att vi skulle resa idag gjorde inte saken bättre men än sålänge har det gått helt okej ändå.

Vi sitter just nu på flygplatsen i Tawau som ligger i södra Borneo. Här ska vi ta ett flyg tillbaka till KL, landar 00.40 lokal tid och då är tanken att antingen sova lite på flygplatsen eller att direkt ta oss till KL busstation. Vår tanke är nämligen att ta en buss till nästa destination som är Singapore.


0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: