Snart är det dags!
2012-03-30 / 11:00:36 / Borneo

Nu befinner vi oss i Kinabalu Park och laddar inför bestigningen. Tidigt imorgon börjar vi gå, pirrigt! Fick precis reda på att vi har en egen guide på bara oss två, väldigt skönt att slippa gå i en stor grupp och kunna välja takt/vilopauser/toabesök etc. själva. Är riktigt spänd och tror det här kommer bli ett äventyr som sker once in a lifetime!

Önska oss lycka till!
"if you think you can't do it, think twice"

Och någon bild gick inte att ladda upp här, tråkigt!

I kota kinabalu
2012-03-29 / 15:29:33 / Borneo

Klockan sju blev vi upphämtade av en söt taxichaufför i kuala lumpur som gav oss varsin souvenir och en vattenflaska. Tänk så mycket en vänlig gest kan göra - bra start på dagen! Flygresan gick bra förutom att vi höll på att frysa ihjäl. Varför är det alltid så kallt på flygplan?

I kota Kinabalu sken solen när vi kom och värmen hettade. Vi checkade in på vårt guest house och begav oss direkt ut i värmen på stan för att leta efter varma kläder. Först kändes det ganska hopplöst och det vi hittade passade inte direkt vår budget men efter ett tag gjorde vi riktiga kap! Så nu är vi redo för berget med mössa, vantar, tjocktröja, vindjacka, tjocka strumpor, regnponcho och ett par tjocka termo liknande byxor. Det kändes sjukt konstigt att handla vinterkläder i Malaysia och denna värme.

Eftersom vi fick så lite sömn inatt är vi två ordentligt trötta tjejer idag. Kommer somna som en stock vilken sekund som helst! Imorgonbitti blir vi återigen upphämtade klockan sju och beger oss mot parken nedanför berget. Planen är att ta det så lugnt som möjligt hela dagen och bara ladda krafterna!

Bild från paradiset perenthian Island

Battre sent an aldrig
2012-03-29 / 13:54:09 / Koh Tao, Thailand

Tankte att det var dags att visa er ett par bilder fran Koh Tao och vara dyk.

Har ar ett par bilder fran vrakdyket vi gjorde. Det var ganska dalig sikt vilket gor bilderna ganska grumliga, men battre an inget. Och som jag sagt tidigare sa var det har dyket nog det basta enligt mig.

Har foljer ett par bilder fran tiden i ovrigt pa Koh Tao. Vi tillbringade mest tid i vara vatdraktee och i havet sa hann inte med mycket annat forutom lite hang med ganget och ett par timmar pa stranden.

Hade garna lagt upp bilder fran Perenthian Island, Cameron Highland och Kuala Lumpur men datorn ar ganska seg och vi ar hungriga, sa det far bli sahar helt enkelt. Battre an inget!

Hejdå KL
2012-03-29 / 00:42:53 / Kuala Lumpur, Malaysia

Klockan är kvart i sju, vi har sovit i tre timmar, har precis packat det sista och nu är det dags att bege sig mot flygplatsen. Tre timmar tar flygningen och när vi landar måste vi leta rätt på ett ställe där vi kan hyra/köpa varma kläder.

Ihh, jag är så spänd! Borneo, here we come!

Climbing the mountain
2012-03-28 / 19:50:39 / Borneo

Ja, då var det dags för det vi länge hoppats bli resans höjdpunkt - Borneo!

Imorgonbitti flyger vi till Kota Kinabalu som ligger i delstaten Sabah.

Vi tog som sagt hjälp av en turistbyrå här i KL då informationen som funnits på nätet varit bristfällig och de mail vi skickat har vi knappt fått några svar på. Huvudanledningen till att vi åker till Borneo och Sabah är nämligen för att bestiga Mt. Kinabalu som är sydostasiens högsta berg. Överallt har vi hört och läst att det måste bokas långt i förväg men vi fick, efter lite om och men, plats att bestiga berget redan på lördag.

Vet ej när jag har tillgång till wifi igen så lika bra att jag berättar hela vårt planerade äventyr nu - vi kommer att sova en natt i Kota Kinabalu, där blir vi upphämtade tidigt på fredag morgon och kör till parken nedanför berget. På lördagsmorgon börjar bestigningen med en promenad på 5-8 timmar som hela tiden går uppåt. Övernattar lite över bergets mitt på ett ställe som heter Laban Rata. Klockan tre på lördagsnatten startar den riktigt hårda biten av bestigningen. Här börjar andningen bli besvärlig (eventuellt), det lär vara svinkallt och sista biten är det klättring som gäller. Beräknas nå bergets topp lagom till soluppgången. Och känslan som infinner sig ska, enligt andra, vara obeskrivlig.

Sedan börjar vandringen nedåt då benen ska vara totalt körda - alltså ingen lätt match.

Jag är riktigt nervös (kommer otränade lilla jag klara det?) men har Johanna som peppar mig. Om jag inte sagt det tidigare så är Johanna guld värd - bättre resekompis får man leta länge efter! Jag är säker på att vi tar oss upp för det där jäkla berget (som vi kallar det för, hehe) tillsammans!

Shopping, KL tower och Petrona
2012-03-28 / 19:26:14 / Kuala Lumpur, Malaysia

Ännu en fullspäckad bra dag i Kuala Lumpur har passerat. Idag började vi med att besöka en turistbyrå där vi blev fast ett par timmar. Dem var väldigt hjälpsamma men också väldigt omständiga. Imorgon flyger vi till Borneo - mer om det sen.

Efter det var vi båda ganska uppstressade och hungriga så vi slog oss till ro och åt resans bästa pasta! Sen var det dags att inta shoppinggatorna igen. Johanna var på jakt efter en ny kamera och blev en Canon rikare. Jag nöjde mig med ytterligare tre linnen och en plånbok. Idag dock lite dyrare linnen då jag gick lös inne på forever 21.. Eller dyrt och dyrt, svenska priser ungefär.

Vi har även besökt KL tower idag (officiellt namn menara kuala lumpur). Toppvåningen och utkiksplatsen ligger på 335 meters höjd och är Malaysias näst högsta byggnad. Petronas Twin Tower ligger ett par hundra meter bort och är Malaysias högsta byggnad. Vi valde dock ändå att åka upp i KL tower då vi hört att utsikten skulle vara bättre. Fint var det! Pertronas Twin tower beundrade vi istället nerifrån.

Efter detta intog vi China Town igen och prutade till oss en del bra saker. Nu ska jag inte shoppa något mer på den här resan... Eller möjligtvis någon ny bikini. Eller? Hehe!

Klockan är strax halv två på natten här. Blev precis klara med packningen. Johanna har det lite trångt i väskan nu men jag överlever ett tag till!

Improviserade och tog kort med mobilen på kameran därav den möjligtvis halvdana kvalitén men men, haha... Här står jag nedanför Petronas Twin Tower.

Sushi
2012-03-27 / 18:07:12 / Kuala Lumpur, Malaysia

Ett par bilder från sushi restaurangen jag skrev om tidigare! Som sagt, jag var helt lyrisk - god (och billig!) sushi på ett rullband.. Hur mycket bättre kan det bli?

Jag gillar Kuala Lumpur
2012-03-27 / 18:00:40 / Kuala Lumpur, Malaysia

Igår kom vi fram till Malaysias huvudstad Kuala Lumpur och första intrycket var "wow, vilken stad!". Det känns på något sätt lugnare här än i Bangkok, fast missförstå mig inte.. Storstadspulsen är hög!

Vi bor på ett relativt fräscht hotell i China Town. Här är det fullt med turister och stånd med allt man kan tänka sig. Priserna är extremt låga.. Eller ja, kan bli låga om man är duktig på att pruta.

Igårkväll försökte vi bara lokalisera oss genom kartor, tog reda på vad måste-se-och-göra-här var, åt en pizza, drack en öl och strosade runt. Fint!

Idag har det vart en händelserik dag - vi har shoppat konstant i elva timmar. Var på det makalösa köpcentret som heter Berjaya Times Square. Tio våningar med affärer och stånd. Inuti denna enorma byggnad finns även en nöjespark. Måste åka berg och dal banan innan vi lämnar KL! Vi har som ni säkert förstår shoppat en hel del - jag har köpt tre klänningar, ett linne, en kjol, ett par shorts och två skor för under tusenlappen. Nöjd tjej!

Vad mer? Jo! Vi åt sushi på en cool restaurang där man beställde och plockade de bitarna man ville ha från ett rullband som gick igenom hela restaurangen. Ville man inte vänta på sina bitar så hade varje bord en egen iPad där man knappade in vad man ville ha så kom det direkt till bordet. Jag var helt lyrisk! Gott var det också!

Efter de här elva timmarna kan ni tänka er att vi var två övertrötta tjejer som skrattade åt allt och inget. Speciellt roligt var det när Johanna frågade i en sminkbutik efter "sun powder" och dem tvingar ner henne i en stol och börjar smeta in henne med ett smink som var solskyddsfaktor. Jag skrattade så att jag nästan kissade ner mig när hon sa "men Sandra, hur tar jag mig ur det här nudå?" och när jag insåg att hon var helt vit/lila i hela ansiktet.

Eller så kanske det var roligast när hon på vägen tillbaka till hotellet gick in i en vägstolpe. Haha! Tårarna sprutade av skratt.

Lämnar Cameron
2012-03-26 / 02:15:16 / Cameron Highland, Malaysia

Måste medge att det känns lite ledsamt att lämna Gerards Guesthouse här i Cameron. Hade lätt kunnat tänka mig att stanna här ett dygn för att bara sova i de sköna sängarna och slappa. Men sova kan jag göra sen - nu är det full rulle mot kuala lumpur! Woho!

Äventyr i Cameron Highland
2012-03-25 / 16:46:02 / Cameron Highland, Malaysia

Tidigt imorse blev vi som sagt upphämtade av en guide för att uppleva "the mossy forrest" som visade sig vara ett äventyr värt att minnas!

Vi började med att besöka en av de tre teplantager som finns här. Fick lära oss allt om te, dess uppkomst och hur det skördas. Inte direkt något jag är super intresserad utav men det var ändå roligt att höra, mest njöt jag dock av utsikten - väldigt vackert!

Sen åkte vi vidare, på de oerhört slingriga vägarna, upp till Camerons högsta punkt. Det är det högsta berget i Sydostasien som man kan köra ända upp till toppen. Det är ungefär hälften av Sydostasiens högsta berg - alltså ca 2000 m över havet. Här var utsikten ännu bättre!

Sen var det äntligen dags för det jag såg mest fram emot - vandring i regnskogen. På vägen dit visade vår härliga guide oss några av Camerons häftiga växter. Ca 75 % av de växter som finns här används till medicin. Vi fick se och lukta på de blad som används till tiger balsam och myggspray, fick även se ett par bär som används för att bota cancer.

Vandringen i regnskogen var alldeles lagom - lite klättring och branta sluttar annars bara lerig vandring. Det är en av världens äldsta regnskogar och det var mäktigt att se och höra guiden tala om skogens historia.

Leriga men fortfarande peppade åkte vi till fabriken där teet tillverkas och fick ta del av den processen. Sen vidare till en fjärilsfarm där det inte bara fanns blommor och vackra fjärilar utan vi fick även se några av camerons vanligaste djur - allt från ormar, ödlor, insekter och skorpioner. Varken jag eller Johanna var dock modiga nog till att röra eller hålla i något av djuren/insekterna. Klantiga jag hade väl säkert tappat skorpionen så att den lyckats sticka mig. Klokt val att avstå tycker jag, hehe!

Här var turen med guiden över men inte mitt och Johannes äventyr inte. Vi blev avsläppta vid en jordgubbsfarm där vi plockade våra egna jordgubbar - smakade inte alls som svenska men gott ändå! Sen skulle vi promenera tillbaka till stadsdelen vi bor i som vi fått förklarat för oss bara skulle vara en kvart ifrån. Fram till ett djungelsnår kom vi och då öppnar sig himlen och regnet öser ner. Glada ändå trallar vi vidare - tills vi inser att vi har gått längre än en kvart och inte vet vart vi är. Ensamma, i djungeln, i regn och hungriga dessutom började vi tappa tålamodet. Men vips så hittade vi lite civilisation och frågade oss fram. Slutet gott, allting gott.

Därefter unnade vi oss lite shopping - Johanna gick crazy bland alla stånd som säljer allt från kuddar till tofflor med jordgubbar på. Vi letade i säkert två timmar efter den "perfekta" kudden och hon poängterade hela tiden att jag får acceptera henne som hon är, haha. Rolig tjej! Jag däremot köpte bara ett par fina örhängen.

Ni kan säkert förstå att vi är helt slut efter denna minst sagt fullspäckade dag.. Men som sagt, det är en dag värd att minnas!

Har försökt ladda upp bilder på datorn som finns här men det vill inte alls fungera. 800 bilder har jag på min kamera nu, efter tre veckors resande. Vill visa er!!!

Imorgon åker vi vidare till Kuala Lumpur. Ser fram emot att känna på lite storstadspuls igen, dricka en öl (finns knappt någon alkohol här men i huvudstaden borde det vara lite mer drag) och såklart att shoppa!

Två bilder från toppen av Cameron Highland.

Känns lite som hemma
2012-03-25 / 01:48:53 / Cameron Highland, Malaysia

Idag är vi uppe med tuppen efter en GOD natts sömn. Det var länge sen vi sov i rejäla sängar med en rejäl kudde. Jag hade en hel dubbelsäng för mig själv, nöjd tjej!

Nu väntar vi på att vår guide ska hämta upp oss och ta oss med på "the mossy forrest of gugung brinchang" - spännande!

Så länge tänkte jag visa er hur det ser ut här på Gerards guesthouse. Det är som ett litet dorm med åtta rum, allt annat är gemensamt. Jag tror de flesta som bodde här precis checkade ut men igår var här holländare, tyskar och fransmän. Hoppas det kommer nya roliga människor idag för jag är grymt sugen på att spela monopol som dem har här!

Anything is possible if you just believe
2012-03-24 / 15:09:40 / Cameron Highland, Malaysia

Jag har hela världen i mina händer. Kan göra precis vad jag vill, när jag vill. Det är den känslan som den här resan bringar med sig. Det känns plötsligt som att allt är möjligt. Som att alla mina drömmar kan besannas.

Johanna inspirerade mig till att skriva en att-göra-lista. Här får ni en del utav den:

Skriva en bok
Roadtrip igenom USA
Safari i Afrika
Åka till Kina
Tågluffa i Europa
Se hajar i dess naturliga omgivning (check)
Simma med delfiner
Pussa en orangutang
Se sköldpaddor kläckas och ta sig till havet för första gången
Fira ett annat sorts nyår
Bestiga ett berg
Vrakdyka (check)
Gå en matlagningskurs i Italien
Hjälpa någon som far illa
Se en meteor

Cameron Highland
2012-03-24 / 09:45:04 / Cameron Highland, Malaysia

Efter en sex timmars bussresande kom vi fram till ett vackert Cameron highland. Själva vägen upp till högländerna var en oförglömlig naturupplevelse i sig. Färden gick genom ett landskap med omväxlande berg, djupa dalgångar och evigt gröna skogar.

Nu har vi checkat in på ett fint guest house som heter Gerards Place. Vi planerar att stanna här i två nätter innan vi beger oss till Malaysias huvudstad Kuala Lumpur.

Vad vi ska göra här i Cameron vet vi dock inte riktigt än helt säkert. Men besöka teplantager, jordgubbsanläggningar och fjärilsfarmer tror vi är något som står på morgondagens schema.

Det är betydligt kallare här än vad vi nu är vana vid. På dagen kanske temperaturen är på 25 grader och kvällstid kan det sjunka ner till 12, brrrr!

En bild från Google sålänge.

Sex fantastiska dagar
2012-03-24 / 09:30:25 / Perenthian Island, Malaysia

Tack vare en lokalbo som startade en brasa på ledningen för hela Perenthians telefoni och internet så har jag inte kunnat uppdatera er (smart lokalbo). Livet på ön blev ännu mer öde och allt vi gjort är i stort sett att lata oss på stranden hela dagarna.

Förutom en dag då vi tog tag i oss själva och gick på äventyrsfärd - i hettande värme, genom djungel och på slingriga backiga stigar promenerade vi över nästan hela ön. Vi stannade till vid en underbar utkiksplats och en liten strand med ännu klarare vatten där vi var helt ensamma.

Nu har vi lämnat paradiset bakom oss efter sex fantastiska dagar. Mot slutet blev vi ganska rastlösa så nu ska det bli skönt att göra något helt annat än att sola och bada hela dagarna - nu är vi, efter sex timmars bussresa, nämligen i Cameron Highlands. Skriver ett eget inlägg om detta.

Tre bilder som symboliserar våra dagar på Perenthian ganska bra (hoppas jag snart kan ladda upp lite riktiga bilder från min kamera)

Our Chalet
2012-03-20 / 12:32:01 / Perenthian Island, Malaysia

Bara för att publicera en bild idag. Här har ni livet inifrån vår "Chalet" - lite myror och ödlor som numera har blivit lite av en vana. Mindre mygg vilket är tur! Lider av de betten jag har, det kliar som fan!!! Johanna har ett medans jag har typ tio, orättvist.

Life is good
2012-03-20 / 12:05:00 / Perenthian Island, Malaysia

Jag njuter av livet till fullo här på Perenthian Island. Det är verkligen, som jag skrev tidigare, paradiset i sin renaste form.

Vi har vart utan el det senaste dygnet. Vårt boende ligger en bit upp på ön, på en kulle, omringat av djungel så det var verkligen kolsvart. Helt ovetande om utan-el situationen kom vi upp från stranden sent igårkväll, ganska chockade och kanske även lite rädda för vad som kunde lura i mörkret i djungeln. Men efter ett tag, och när jag kom på att jag hade packat ned en ficklampa (eller okej, mamma hade packat ner) så blev det riktigt mysigt!

Idag har vi vart på en heldags utflykt och snorklat på sex olika platser, bland annat turtle point och shark point. Är helt lyrisk över att ha sett fem sköldpaddor och två hajar! Att se en haj i dess naturliga omgivning har varit något som stått på min "att-göra-lista" så nu kan jag stryka det. Vad som mer står på den kanske ni får reda på en annan gång, hehe.

Tycker det är sjukt tråkigt att blogga utan bilder, speciellt när kameran är full av fantastiska bilder (den tar sjukt bra bilder under vattnet pappa!) Men så får det bli..

Nu är det återigen dags för en romantisk middag för två på stranden med Johanna.

Paradiset i sin renaste form
2012-03-18 / 14:23:35 / Perenthian Island, Malaysia

Vet inte riktigt vart jag ska börja, det senaste dygnet har inte direkt vart det bästa i mitt liv - men det är sånt som hör till. Och definitivt värt är det!!!

Lång historia - Vi började vår resa från Koh Tao klockan nio lokaltid med en nattbåt vilket var helt okej. Klockan sex på morgonen kom vi fram till Surrathani där vi som vanligt fick vänta ett tag innan en tuk tuk hämtade upp oss och tog oss till ett annat ställe där vi fick vänta ännu mera. Tillslut kom en minibuss som vi åkte med i fyra timmar till en stad som heter Hat Yai, där fick vi byta till en annan minibuss och sitta inklämda längst bak med all vår packning. Det var  utan att tveka den guppigaste färd jag någonsin vart med om. Efter ytterligare fyra timmar kom vi fram till Sungai Kolok där gränsen till Malaysia finns. Här blev vi uttittade som att dem aldrig sett en vit människa innan. Vi gick över gränsen utan problem och blev ganska förvirrade på andra sidan. En taxi chaufför lyckades övertala oss att åka med honom till Kuala Besut där färjan till öarna skulle gå tidigt dagen efter trots att vi hade bestämt oss för att ta lokal bussen till Kota Bharu och övernatta där. I fortsättningen ska vi följa vår egen plan och inte lyssna på taxi chaufförer. Efter två timmars taxifärd blev vi avsläppta i Kuala Besut som är en sovande fiskeby. Taxi chauffören hade ringt ett hotell och fixat ett rum till oss som han sa var very very good - men nej!!! Kackerlackor över allt. Med tomma magar försökte vi hitta någonstans att äta utan större lycka.. Hittade tillslut ett ställe som hade någon sorts av banan omelett som vi tvingade i oss. Vi kunde sova lite under natten ändå och gick upp tidigt för att hinna med första färjan dem sagt skulle gå vid sju. Klockan nio gick båten.

Nu var äntligen det hemska över och redan under båtfärden insåg jag hur sjukt underbart det är här. Väl framme på den minsta ön av de två öarna på Perenthian Island var det första vi tänkte på maaaaat. Sen letade vi runt efter ett ställe att bo på och checkade snabbt in på ett ställe som heter Bintang View. Här bor vi ett "Chalet" som dem kallar det med utomhus toa och dusch för ca 90 svenska kronor natten. Underbart än så länge!

Hela dagen har vi legat på den kritvita stranden och guppat i det kristallblåa vattnet - jag har aldrig sett klarare vatten! Det är verkligen paradiset i sin renaste form. Säsongen har precis dragit igång här (monsunregn tidigare) så det är väldigt lite folk här. Känns ganska öde och väldigt väldigt stillsamt - jag älskar det!!!

Får visa er bilder senare så ni vet ungefär vad jag snackar om.. Som vanligt får ni en mobilbild sålänge som inte direkt ger ön rättvisa.

Ps! Vi har el (och wifi, Woho!) på boendet mellan sju på kvällen och sju på morgonen. Toppen tycker vi!!!

Hejdå Koh Tao och Ban's
2012-03-16 / 11:38:10 / Koh Tao, Thailand

Det har vart sex härliga dagar på Ban's Diving Resort med nio fantastiska dyk och ett toppen gäng! Men det har även vart ganska intensivt, så idag var det skönt att slippa våtdräkten och kunna bättra på brännan på stranden med en underbart god fruit shake som start. Melon, mhhh!!

Förutom två certifikat, nya vänner och fantastiska minnen har koh tao även gett mig ett infekterat sår på handen - lyckades krocka med ett rev under ett av mina första dyk. Efter lite antibiotika (tack för thailändska mediciner) och plåster som mamma skickade med (tack mamma) är det nu okej igen. Myggbett och skavsår har jag även gott utav.. Som tur är lever jag ändå ;) Bara så ni vet liksom, hehe.

Ikväll lämnar vi som sagt den här ön och har en lång krånglig resa framför oss. Hoppas det stället alla kallar paradiset är värt det! På den ön finns knappt någon el och antagligen inte något wifi så om jag inte hör av mig vet ni varför! En vecka planerar vi att stanna där.

Avslutar med ett härligt citat:
Johanna - "jag hatar fiskar!!!!"
Assar (vår instruktör) - "varför i helvete dyker du då för?"

Och så skulle ni få en bild på poolen där jag befinner mig just nu men det gick inte att ladda upp.

16.36
2012-03-15 / 10:42:45 / Koh Tao, Thailand

Då var vi certifierade advence divers också. Vrakdyket idag kan ha varit något utav det häftigaste jag vart med om! Bilder kommer vid ett senare tillfälle. Ikväll blir det till att fira..

Just nu sitter vi på en mysig restaurang och försöker samla nödvändig information om vårt nästa stopp - perthentian Island. Klockan nio imorgonkväll beger vi oss från koh tao, räknar med att få sova en natt på något ställe på vägen då alla färjor till ön hunnit gå innan vi kommer dit. Så inte förrän på söndag beräknas vi vara framme i paradiset! Lång och krånglig resväg men förhoppningsvis värt det!

Puss

PADI Advence divers
2012-03-14 / 15:35:50 / Koh Tao, Thailand

Vi bestämde oss för att fortsätta utbilda oss till advence divers. Tänkte att det är nu eller aldrig.

Bra val! Har haft tre fantastiska dyk idag. Det första på 30 meter med instruktör, det andra utan instruktör och navigera själva och sist men inte minst - nattdyk! Tänk er ett kolsvart vatten, allt du ser är siluetter och ljuset av ficklampor. Vid ett tillfälle släckte vi våra lampor och simmade utan. Viftade man med händerna framför sig blixtrade det till och tusentals självlysande planktons visade sig. Häftig känsla!!

Nu har vi precis ätit en sen middag, allihopa väldigt trötta.. Kommer somna som en stock!

Imorgon väntar ett vrakdyk och undervattensfotografering (äntligen!!)

Koh tao och certifierade dykare
2012-03-13 / 08:58:16 / Koh Tao, Thailand

På koh tao är det barfota liv och ön är underbar! Vi har vart här i fyra dagar nu och vi trivs otroligt bra.

Redan i lördags påbörjade vi vår utbildning för PADI open water. Sen dess har vi pluggat, övat i poolen, pluggat ännu mer, gjort fyra fantastiska dyk och skrivit slutprov. Idag blev vi certifierade dykare vilket såklart måste firas! Ikväll blir det middag och drinkar med alla kursare inklusive vår instruktör.

Just nu har jag och Johanna precis ätit en sen lunch och planerar vårt nästa steg. Kanske bestämmer vi oss för att utbilda oss ytterligare ett steg till advance divers. Då stannar vi två dagar till här på koh tao, går ner till 30 meters djup och dyker i bland annat ett vrak. Eller så tar vi buss/tåg/båt/vet ej till Malaysia och perenthian Islands. Inom tre timmar ska vi ha bestämt oss.

Tråkigt nog fick vi inte fota under våra dyk för att vi inte skulle tappa koncentration. Så har inte många roliga bilder härifrån då det är i stort sett allt vi gjort - dykt! Så länge får ni ett par halvkassa bilder från mobilen. Bättre än inget.

image descriptionimage descriptionimage descriptionimage descriptionimage descriptionimage description

Big bad wolf
2012-03-09 / 16:28:47 / Koh Phangan, Thailand

Det här är vår Koh Phangan och Full Moon låt.

Sista bilderna från Bangkok
2012-03-09 / 15:50:16 / Bangkok, Thailand

Tänkte passa på att visa er de sista bilderna från Bangkok när jag ändå har internet till hands. Har ingen aning om vi kommer ha det på nästa boende men hoppas kan man ju alltid - har blivit sjukt bortskämda med det här ju!

Sista dagen i Bangkok kände vi som sagt att vi behövde vara lite kulturella. Templet wat pho och the floating market tänkte vi passade fint. Blev dock väldigt besviken på the floating market och undrar idag om vi kanske var helt fel eller om det kanske finns flera varav den ena är mycket större? Den här var iallafall väldigt liten och inte alls speciell.

Wat pho var häftigt att se. Dock hade vi väldiga problem med att hitta dit men slutet gott, allting gott. Det var en fin kulturell dag tillsammans med Johanna!

Full moon party
2012-03-09 / 13:36:23 / Koh Phangan, Thailand

Full moon party igår.. Jag vet inte ens hur jag ska beskriva det - helt galet! Vi började med att måla varandra med färgerna vi köpt som tre femåringar, hehe. När vi kände oss fulländade med matchande snygga linnen åkte vi in till Had Rin med de två svenska tjejerna vi träffade här om dagen och åt. Därefter festade vi hela natten lång på stranden och hade otroligt roligt! Det sjukaste var att helt från ingenstans öppnade sig himlen och det börjar spöregna - lite av en partypooper i vanliga fall men inte här utan snarare tvärtom.. Folk blev ännu mer galna, inklusive vi. Det var en så sjuk känsla att dansa barfota på stranden tillsammans med 30.000 andra i regnet.

Nedan får ni en fet bildbomb från dagarna här på Phangan! Bilderna får tala för sig själva. Imorgon lämnar vi den här ön och åker till koh tao som är en 45 minuters båtresa bort. Det ska faktiskt bli väldigt skönt att lämna den här ön och vår lilla bungalow. Vi har bott här i sex dagar och dem har inte städat en enda gång vilket börjar sätta sina spår nu. Håller tummarna för att boendet på koh tao slår det här med hästlängder!

Nu blir det film och myskväll (är som ni säkert förstår ganska slitna idag)

14.45 på koh phangan
2012-03-08 / 08:48:25 / Koh Phangan, Thailand

Såhär ser det ut hos mig just nu. Hur ser det ut hos er? Hörde att det var snö på västkusten iallafall. Skadeglädje! Nu känns det ännu bättre att vara här ;)

Förfest innan förfesten
2012-03-08 / 07:08:11 / Koh Phangan, Thailand

Igårkväll åkte vi och två andra svenska tjejer som vi träffat in till Had Rin för att äta och förfesta innan förfesten till full moon, haha. Det var ett jäkla drag där redan igår och vi hade sjukt kul kvällen igenom.

Att dansa barfota på stranden mitt i natten med tusentals folk från alla världens kanter kan vara något utav det bästa. Sjukt härliga människor träffade vi!

Nu laddar vi inför ikväll och det vi kom hit för - full moon party! Hoppas att det blir ännu ännu bättre än igårkväll.

(tråkigt att bara ladda upp bilder från mobilen hela tiden men är smidigast så - lovar en bildbomb med bättre bilder snart)

Framtida reseplaner
2012-03-07 / 21:32:47 / Koh Phangan, Thailand

Idag har det gått en vecka sen jag lämnade Sverige vilket innebär att jag har sju av åtta veckor kvar. Tiden kommer springa iväg så det gäller att ta vara på tiden på allra bästa sätt!

På lördag tar vi färjan från koh phangan över till koh tao där vi ska spendera fyra dagar med att ta dykcertifikat. Pernilla lämnar där oss för att ta sig uppåt i Asien till Laos. Jag och Johanna däremot hade inte direkt några planer så nu håller vi på att planera för fullt!

Det lutar åt att vi tar oss från koh tao till fastlandet för att ta oss ner till malaysia via buss och passera gränsen i västra thailand. Hade gärna passerat gränsen i öst istället då vi ändå ska befinna oss på den östra sidan men UD avråder från inresor i öst på grund av oroligheter i området. Men det får helt enkelt bli så, dumt att riskera något bara för att slippa resa en längre väg. Väl i malaysia vet vi att våra stopp blir perenthian islands, eventuellt även tioman Island, vidare till kuala lumpur och slutligen en tripp till Cameron highlands.

Efter Malaysia tänker vi oss att flyga över till Borneo där vi planerar spendera ganska mycket tid då det är ett land som vi båda fattat intresse för. Här hoppas vi även på att Pernilla möter oss igen!

Sen är planen ännu under konstruktion.. Just nu kollar vi på Singapore och Bali. Filippinerna har även vart lite på tal. Men först måste vi nog bestämma exakt hur många dagar vi ska vara i Malaysia och Borneo - för att veta hur mycket tid vi har kvar.

Är det någon som har några tips är dessa varmt välkomna! Kanske något vi absolut inte får missa när vi ändå är här? Vad är att föredra - Bali eller Filippinerna?

Skuggan idag igen
2012-03-07 / 05:22:30 / Koh Phangan, Thailand

Brännan har inte riktigt lagt sig än så ligger i skuggan idag också. Lika skönt det!

Vi har vart så himla dåliga på att äta rejäla frukostar här men igår och idag är vi duktiga - så nu blir det toast och frukttallrik!

Trasig dator och en kackerlacka
2012-03-06 / 16:48:39 / Koh Phangan, Thailand

Det har hänt något tråkigt i allt det roliga - jag har med mig min mini-laptop på resan (dels för att kunna spara bilder på samt kolla filmer/serier vid långa resor) och igår, efter en vecka, la den av. Tror det blev någon kortslutning i den. Funderar på att lämna in den och försöka laga den här..

Över till något annat.. Idag såg vi vår första kackerlacka och dessutom när vi satt och åt. Tappade aptiten ganska rejält. Pekade på den med en förskräckt min och sa till en thailändare som i sin tur säger "ahha" och sen helt obemärkt plockar upp den i handen. Först trodde jag hon skulle lägga den på min tallrik men istället la hon den i buskarna bredvid. Vi gapskrattade åt detta ett tag! Att vi blir så berörda av en liten kackerlacka och hon (som antagligen är van) behandlade den "fint".

Nu fick ni lite annan uppdatering än härliga bilder!

UPDATE; efter lite våld fungerar datorn igen - snacka om överlyckliga tjejer!

Sunset
2012-03-06 / 15:15:05 / Koh Phangan, Thailand

Kvällen spenderades med mina två nya fina vänner på stranden vid solnedgången. Massa prat och varsin öl. Kan nog inte bli mycket bättre än så!

Brända tjejer
2012-03-06 / 06:14:40 / Koh Phangan, Thailand

Inte direkt oväntat att jag skulle bränna mig men tusan alltså.. Igår smörjde jag in mig med solskyddsfaktor femtio och jag gjorde det väldigt ofta och noggrant, just för att inte bränna mig. Johanna påpekade vid ett tillfälle att jag smörjde in mig överdrivet mycket, haha. Ändå har både jag och Johanna lyckats bränna oss ganska rejält. Jag sa till och med att om jag bränner mig nu så är det fan inte meningen att jag ska vara i solen. Vi skrattade länge åt det igår, ganska komiskt! Så idag ligger vi i skuggan medan Pernilla den bruna jäkeln (hon har vart här i snart tre veckor) pressar i solen. Har precis ätit en god frukttalltrik, mumma!

image descriptionimage descriptionimage description

Charm Beach Resort
2012-03-05 / 16:32:00 / Koh Phangan, Thailand

Ville visa er hur vi bor, en enkel helt okej bungalow på Charm Beach resort. Första intrycket var väl ungefär usch och fy men man vänjer sig fortare än vad jag trodde. Det är lite hål i väggar här och där, speciellt på toaletten men än så länge har vi inte haft besök av något otrevligt. Det går inte att spola på toaletten heller utan man får hälla vatten i den själv. Bättre än toaletten vi stötte på under bussresan som bara var ett hål ner i marken. För 300 svenska kronor för 6 nätter är det mer än okej! Att det dessutom är ungefär 20 steg från vår bungalow till stranden gör inte saken sämre!

14:00 på phangan
2012-03-05 / 08:01:26 / Koh Phangan, Thailand

Tycker att livet känns ganska härligt just nu. Ligger i hängmattan och blickar ut över stranden med en bra bok.

Första kvällen på phangan
2012-03-04 / 17:13:09 / Koh Phangan, Thailand

Nu har vi utforskat ön koh phangan lite. Det verkar (utan att säga för mycket efter bara ett par timmar) vara en ganska trist ö. Men vi är ju här för full moon party som jag är säker på kommer bli as kul! Vi har redan köpt varsitt färgglatt linne och förberett med självlysande färger som vi ska måla varandra fint med ;)

Nörd som jag är älskar jag att vi har wi-fi i bungalowen så att jag kan uppdatera er där hemma! Tyvärr orkar jag inte lägga över bilder från kameran så får bli mobilbilder sålänge.

Nu är det dags för oss att sova! Imorgon hoppas vi på sol så att vi kan jobba på första brännan!

Äntligen på koh phangan!
2012-03-04 / 08:29:23 / Koh Phangan, Thailand

Efter 18 timmars bussresande, väntande, buss, ännu mer väntande och slutligen båt (Det kommer ta ett bra tag innan jag lär mig att tider är inget som passas här) har vi nu kommit fram till koh phangan!

På färjan mötte vi upp vår tredje kompanjon som vi tar följe med under vår vistelse här på phangan - Pernilla! Woho!!!

Vår bungalow är inget att hurra över men det fungerar.. Vi har redan börjat planera hur vi ska hålla insekterna ute, hehe.

Det regnar tyvärr här nu.. Men vi ska säkert kunna hitta på något ändå :)

Ni får en bild från moon bar i Bangkok sålänge...

Fantastiska dagar i BKK
2012-03-03 / 09:17:02 / Bangkok, Thailand

Jag och Johanna har verkligen lyckats ta vara på dagarna vi har haft här i Bangkok

Igår började vi dagen med att ta oss till Siam Square vilket är ett shoppingområde i Centrala Bangkok. Här ligger bland annat MBK center som är ett av de modernaste shoppingcentrumena i Asien och består av 8 våningar med allt från elektronik, möbler, kläder och skor (massa skor!). Vi lyckades på något konstigt sätt bara bära med oss varsin påse hem med ett par skor var. Mina kostade 99 bath vilket ungefär är 20 svenska kronor.

Efter att ha strosat runt där i ett par timmar begav vi oss tillbaka till Khaosan Road (bangkoks backpacking-gata) och kollade runt lite Mer. Vårt hotell ligger på en sidogata till Khaosan (Rambuttri Village Plaza) och vi har inga som helst klagomål! Där finns även en tak-pool vilket vi drog nytta av en stund igår. Vi passade på att testa min undervattenskamera, väldigt roligt tycker jag.

Igår var det heller ingen vanlig dag för det var Johannas födelsedag och det firade vi på Moon Bar at Vertigo. En bar som ligger på 61 våningen. Utsikten var oslagbar. Där betalade jag resans (förhoppningsvis) dyraste drinkar.

Första natten slocknade vi helt utslagna som vi var efter att ha förlorat ett dygn på flygresan, men igårkväll kände vi av Jet-laggen lite. Klockan var ändå bara sju på kvällen i Sverige när vi gick och la oss. Det krävdes en hel del skratt, snack och ett avsnitt av Gossip Girl innan jag somnade. Notera - Johanna låg fortfarande vaken och efter en stund sätter hon sig upp och skriker högt "Duuu!!!" vilket såklart gjorde mig livrädd. Hon menade att hon hört ljud som lät som att det var ett djur inne i vårt rum. Jag lugnade henne med att säga "du inbillar dig säkert" och somnade om. Johanna blev inte lugn av det och är nog betydligt tröttare än vad jag är idag, haha.

Idag gick vi upp tidigt för att avklara ännu mer sightseeing här i Bangkok. Idag stod Wat Pho (ett buddistiskt tempel) och "The floating Market" på schemat. Saker och ting blev inte riktigt som vi tänkt oss men bra blev det ändå. Vi har promenerat, promenerat, frågat om vägen, promenerat, frågat igen... åkt longboat.. promenerat, frågat om vägen.. promenerat, sett templet, promenerat, gett upp och tagit en tuk tuk tillbaka.

Anledningen till att jag nu skriver så mycket och sitter vid datorn är för att vi har checkat ut från vårt hotell och sitter på ett café i väntan på att vår buss ska avgå från Bangkoks busstation. Vi har en tretton timmars bussresa framför oss. Johanna är mest orolig över att det inte ska finnas toalett på bussen. Jag är mest orolig över att bli åksjuk.

Koh Phangan - next stopp!

Bangkok - the city of light
2012-03-01 / 14:54:11 / Bangkok, Thailand

Bangkok är över mina förväntningar än så länge.

Det är mycket liv men finns också små mysiga gränder att smita in på. En sak som är säker är att man inte får ha bråttom här då trafiken sinkar en totalt. Och för att inte tala om väntetiden på flygplatsen vid passkontrollen. Tror det tog oss närmare tre timmar att ta oss ur den kön och hämta våra väskor. Tur att vi inte har några tider att passa!

Shoppingen då... Jag tror jag dör lite! Så mycket fint vi hittat och då har vi ändå bara vandrat upp och ner för gatorna nära vårt hotell (har dock inte köpt något ännu!) Imorgon ska vi besöka Siam Square - där Bangkoks största köpcentrum ligger.

Just nu sitter vi på ett mysigt café och är osociala mot varandra, hehe. Ska egentligen leta information om platser/saker vi inte får missa när vi är i Bangkok. Redan på lördagkväll beger vi oss härifrån.

Har inte tagit några bilder med telefonen ännu så ni får bara en bild på hur det ser ut här hos mig just nu i skrivande stund.