Vaccinationer och myggnät
2012-01-27 / 20:34:11 / Förberedelser

innan jag tog tjuren vid hornen och riktigt bestämde mig för att göra den här resan hann jag planera och göra ganska mycket. jag tänkte liksom att om jag gör och köper dessa småsaker så blir det mer verklighet och jag kommer att inse att det finns inget annat alternativ än att åka - kanske ett bra sätt om man känner sig lite osäker (med andra ord, i mitt fall, rädd).



så för cirka tre veckor sedan bokade jag in en tid för vaccinationer. och i onsdags var jag på capio cityklinik. tips: på reserådet kan man läsa om alla vaccin som man behöver ta för de länderna man ska besöka.

jag tog min sista spruta mot twinrix (hade tagit två sprutor tidigare) och kommer att äta tre kapslar mot tyfoidfeber som orsakas av en salmonellabakterie. jag kommer även att köpa med mig malariatabletter och ta dessa under resans gång om jag känner att det behövs.

på reserådet rekommenderar dem att även ta ett vaccin för japansk encefalit (orsakar hjärnhinneinflammation)om man ska befinna sig mycket på landsbygden. efter att ha pratat med sjuksköterskan och läst att risken att smittas är minimal och att många backpackers struntar i att ta detta vaccin beslutade jag mig för att utesluta det. dels för att det är ganska dyrt, 1100:- per dos (två doser behöver man ta) men också för att jag inte planerat att stanna en längre tid på någon landsbygd.

när jag ändå var i farten köpte jag ett myggnät på capio vilket sjuksköterskan insisterade på att jag absolut skulle ha. vi får väl se om det kommer till användning.. kanske ett bra sätt att skydda sig även från andra djur när man sover? hehe



0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: